Narzędzia zawarte w systemach Windows

hostname

ipconfig

nslookup

net

netstat

netsh

pathping

tracert

nbtstat

ping

route

getmac (tylko Windows XP)

dhcploc (Windows XP Support Tools)

netdiag (Windows XP Support Tools)

netcap (Windows XP Support Tools)

Pptpclnt (Windows XP Support Tools)

Pptpsrv (Windows XP Support Tools)

 

hostname

Wyświetla nazwę hosta bieżącego komputera.

ipconfig

Wyświetla wszystkie bieżące wartości konfiguracji sieci TCP/IP oraz odświeża ustawienia DHCP i DNS.

nslookup

Wyświetla informacje o rekordach systemu nazw domen (DNS) dla określonych adresów IP i/lub nazw hostów, więc za jego pomocą możesz rozwiązać problemy z systemem DNS.

net

Realizuje wiele różnych zadań sieciowych; wpisz net bez żadnych parametrów, aby zobaczyć pełną listę opcji dostępnych z wiersza polecenia.

net view

Aby przetestować połączenia TCP/IP za pomocą polecenia net view, otwórz okno wiersza polecenia (cmd.exe), a następnie wpisz net view\\NazwaKomputera. Za pomocą polecenia net view można wyświetlić listę plików i drukarek udostępnianych przez komputer z zainstalowanym systemem Windows XP, ustanawiając połączenie tymczasowe. Jeśli pliki lub drukarki nie są udostępniane na danym komputerze, użycie polecenia net view spowoduje wyświetlenie komunikatu Na liście nie ma żadnych wpisów. Jeśli wykonanie polecenia net view nie powiodło się, a na ekranie został wyświetlony komunikat Wystąpił błąd systemu 53, sprawdź, czy NazwaKomputera jest prawidłowa, czy komputer z zainstalowanym systemem Windows XP działa i czy działają wszystkie bramy (routery) między tym komputerem a komputerem z zainstalowanym systemem Windows XP. Jeśli wykonanie polecenia net view nie powiodło się, a na ekranie został wyświetlony komunikat Wystąpił błąd systemu 5. Odmowa dostępu., sprawdź, czy korzystasz z konta z uprawnieniami do przeglądania udziałów na komputerze zdalnym.

netstat

Wyświetla aktywne połączenia TCP/IP, porty, na których komputer nasłuchuje, statystykę sieci Ethernet, tabelę rutingu IP oraz statystyki protokołów IPv4 i IPv6.

netsh

Wyświetla lub modyfikuje konfigurację sieci komputera lokalnego lub zdalnego, który jest aktualnie włączony; to narzędzie obsługi skryptów ma ogromną liczbę opcji, które są dokładnie opisane w Pomocy.

pathping

Łączy funkcje narzędzi Traceroute oraz Ping, służy do identyfikowania problemów na routerze lub łączu sieciowym.

tracert

Określa ścieżkę do adresu internetowego i wyświetla czas potrzebny na osiągnięcie każdego przeskoku; użyteczne przy rozwiązywaniu problemów z łącznością w określonych segmentach sieci.

nbtstat

Wyświetla statystyki dla protokołu NetBIOS przez TCP/IP (NetBT), tabele nazw NetBIOS dla komputera lokalnego i komputerów zdalnych oraz pamięć podręczną nazw NetBIOS.

ping

Weryfikuje łączność na poziomie protokołu IP z innym adresem internetowym, wysyłając pakiety ICMP i mierząc czas odpowiedzi w milisekundach.

route

Wyświetla i modyfikuje wpisy w lokalnej tabeli routingu protokołu IP.

getmac

Odnajduje adres MAC (Media Access Control – kontrola dostępu do nośnika) i wyświetla powiązane protokoły sieciowe dla wszystkich kart sieciowych w komputerze, zarówno lokalnie, jak i w sieci (tylko Windows XP).

dhcploc

Wyświetla listę wszystkich dostępnych serwerów DHCP w bieżącej podsieci, więc możesz za jego pomocą rozwiązać konflikty powodowane przez obecność kilku serwerów DHCP; składnik Windows XP Support Tools

netdiag

Testuje stan twojego połączenia sieciowego oraz pozwala wyizolować i rozwiązać problemy sieciowe; składnik Windows XP Support Tools (Windows XP Support Tools).

netcap

Przechwytuje pakiety w sieci (używając Sterownika monitora sieci) i zapisuje informacje do pliku, dzięki czemu możesz zidentyfikować podejrzany lub nieautoryzowany ruch w sieci; składnik Windows XP Support Tools (Windows XP Support Tools).

Pptpclnt

Testuje ścieżkę między klientami wirtualnej sieci prywatnej (VPN) i serwerami, aby sprawdzić, czy używane są właściwe porty i protokoły; składnik Windows XP Support Tools (Windows XP Support Tools).

Pptpsrv

Testuje ścieżkę między klientami wirtualnej sieci prywatnej (VPN) i serwerami, aby sprawdzić, czy używane są właściwe porty i protokoły; składnik Windows XP Support Tools (Windows XP Support Tools).

 

* Na stronie wykorzystano materiały przygotowane przez Radosława Urbańczyka,